Eerste dagen Tsjechië - Reisverslag uit Lochovice, Tsjechische Republiek van Fred en Ria Kuijpers - WaarBenJij.nu Eerste dagen Tsjechië - Reisverslag uit Lochovice, Tsjechische Republiek van Fred en Ria Kuijpers - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Tsjechië

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Fred en Ria

22 Juni 2017 | Tsjechische Republiek, Lochovice

Maandagochtend de 19e juni zijn we om 8 uur vertrokken vanaf huis. Veel hadden we niet in te laden, fietsen op de auto en tassen op de achterbank. We rijden op de Hogeweg en bedenken dat we de paspoorten niet bij ons hebben, ff terug. We zijn al met al 2 keer gestopt om de benen te strekken en te tanken, het is een rit van 840 kilometer. Via Booking hebben we een appartement geboekt voor de 3 nachten en 2 dagen dat we in Praag zijn. We zitten midden in de stad en er is parkeerruimte voor de auto. We hebben toch de auto van een ander bij ons, woensdag komen zij aan in Praag en dragen we de auto over. Vandaag, di 20/6, is het erg warm in Praag, 32 graden. De weersvooruitzichten zijn rond de 30 graden de komende week. Vandaag, dinsdag 20 juni, de stad wezen verkennen. Omdat het zo warm gaat worden wilde Fred een hoofddeksel omdat z'n haar heel erg kort is geknipt. Een cap vindt hij niet zo lekker zitten plus dan verfikt z'n nek nog. Na verschillende hoofddeksels gepast te hebben heeft hij nu een soort junglehoed van the Northface. Als we terug zijn kan Fred zich zo aanmelden als hopman bij de padvinders!
Verder hebben we voldoende isostar tabletten en Carvan Cevitan gekocht voor in het water voor de dagen dat we in Tsjechië fietsen. We moeten nog geld wisselen want waarschijnlijk zullen we in de kleinere plaatsen onderweg niet met de Euro kunnen betalen. Praag is een prachtige stad. 11 Jaar geleden zijn we ook in Tsjechië geweest om te skiën in het Adelaarsgebergte, dat was echt het platte land en gingen we 30 jaar terug in de tijd, maar Praag is echt een relaxte moderne stad.
Vanavond ff geappt in onze familie app en foto gestuurd van Fred met z'n hoed. Onderstaand wat reacties vanuit het gezin:
- OMG En dan die slippers eronder
- Hahahaha durf je nog naast hem te fietsen?
- Hahahaha dat ding is te lelijk.
- Hahahaha sexyyyyyy
- Whahaha, Wel van the north face!

Woensdag 21 juni
Vanochtend na het ontbijt zijn we de auto naar Bertine en Kees gaan brengen op de stadscamping. Hemelsbreed zitten ze maar 1,5 km bij ons vandaan maar omdat Praag veel 1 richtingsverkeer is zijn we een kwartier onderweg. Omdat we de mogelijkheid hebben om eventueel nog spullen in de auto te laten hebben we nog een keer de tassen doorgespit om te kijken wat eruit kan. Dat was toch nog aardig wat, met name kleding wat we bij ons hadden voor de dagen in Praag. Vanaf morgen zullen we voornamelijk fietskleding aan hebben en 's avonds een short en shirt.
Nadat de spullen van Kees en Bertine opgeladen waren hebben zij ons weer bij het appartement afgezet en hebben we afscheid genomen, ergens eind augustus drinken we een borrel in Nederland.
We zouden een citytour gaan maken maar hebben besloten om op de fiets te stappen en zo nog een keer Praag te doorkruisen. T is even wennen om op de fiets hier deel te nemen aan het verkeer. Fietspaden zoals wij ze kennen zijn er niet dus fiets je op best drukke wegen plus er rijden ook nog trams. We hebben onze helmen op en we zijn geloof ik de enige fietsers vandaag of die anderen wagen zich er niet aan wetende hoe link het is?!
We willen naar het kasteel boven op de heuvel, t begint al lekker, een aardig stijl stuk tussen huizen en de stadswal, bloedje heet (vandaag 29 graden) dus halverwege stap ik af en zoek even schaduw op. Fred gaat gewoon door, hij zei wel toen ik ook boven was: als ik je dan niet meer zie dan denk ik wel als ze maar niet valt of zo. Nou zeg ik dan is er altijd wel iemand die me opraapt, ja zegt Fred, of er op je fiets vandoor gaat!
Boven hebben we een prachtig uitzicht over Praag. Als we een foto willen maken worden we door oom agent verzocht om hier weg te gaan. Wat blijkt er staat een onbeheerde tas op de muur. Wij als een razende roeland weg daar voordat er wat met die tas is.
Na een tijdje rondgefietst te hebben gaan we weer naar beneden, fietsen op de kasseien is niet fijn en we dalen met continu de rem erop. Voor het onderhoud van m.n. de fietsketting moeten we nog een flesje olie halen dus wij op t internet kijken voor een fietswinkel, niks te vinden. Via een fietsverhuur komen we bij een klein zaakje waar we een busje olie kunnen kopen.
De drukte beginnen we nu wel een beetje zat te worden, we pakken nog ff een terrasje en gaan naar het appartement. In de tuin zitten een Engelsman en 2 Schotten waar we mee aan de praat raken, de Schotten zijn op de motor en gaan naar Nederland naar de TT.
Om half 7 zijn we gaan eten, je kunt hier echt lekker eten voor omgerekend rond de €25,- voor 2 met je pilsje, bevalt mij wel!
Tegenover ons appartement zit een winkeltje waar we voor morgen fruit en voorverpakte broodjes hebben gehaald. We zijn er klaar voor, morgen gaan we, ZIN IN!

Donderdag 22 juni
Vandaag is de grote dag! Vanochtend zijn we om 7 uur opgestaan zodat we gelijk om 8 uur kunnen ontbijten zodat we redelijk vroeg op de fiets zitten. Ik (ria) ben aardig verkouden geworden door overal de airco's, niet zo'n best begin. De temperatuur voor vandaag gaat boven de dertig graden komen. Om kwart voor 9 fietsen we de poort van het appartement uit, navigatie erop en we gaan. We vinden het beide een leuk idee dat we nu dus niet weten wat we gaan zien en waar we slapen vanavond. Vanuit Praag fietsen we 30 km langs de rivier de Moldau waar veel kano's op varen. Als we net de regio Praag uit zijn hebben we al mot met een vrachtwagenchauffeur. Hij schreeuwt iets in t Tsjechisch wat wij uiteraard niet verstaan, we hebben maar vriendelijk gezwaaid! Onze eerste stop om wat te drinken is na 32 km in Svinare een dorp van 3 huizen en een kroeg, we drinken beide een sappie en zitten even heerlijk op t terras uit de zon. T water wat we in de bidons hebben en in de grote flessen achterop is zo lauw. De eerste heuveltjes hebben we al gehad, maar wat is t heet, het is bijna 12 uur en 28 graden. We fietsen tussen de korenvelden op best wel een drukke weg en spoorwegovergangen op t platte land worden 5 meter voordat je er bent aangegeven met een kruis maar geen spoorbomen en een stoplicht, ineens ben je aan t oversteken, levenslink!
In het dorp Lazovice hebben we in een parkje even op t gras (ria) en Fred in t bushokje gelegen, de temperatuur is nu 32 graden en de zon staat hoog aan de hemel, we blijven ons goed insmeren en we krijgen al wielrennersbenen en voeten.
Op de weg naar Lochovice heb ik een stuk gelopen, tussen die korenvelden is t zo warm dat t asfalt aan t smelten is en ik merk dat door m'n verkoudheid (heb al medicijn voor mn luchtwegen ingenomen) ik niet fit ben.
We willen fietsen tot Horovice en daar een pension zoeken. Bij het hotel in de stad waar ze alleen Tsjechisch spreken zitten ze vol, leve het internet, telefoon erop en hotel gebeld, do you have a Pokoj? (leve het boekje hoe en wat in t Tsjechisch) .
Ja dat heeft ze, nog 1,5 km fietsen. Keurig hotel waar de fietsen in een afgesloten garage staan, ze hebben hier bij de hotels een logo waar een groen fietsje op staat wat betekend dat ze een afgesloten stalling hebben. We hebben om half 4 ingecheckt en 4 pilsjes meegenomen naar de kamer welke heerlijk smaken bij nu 33 graden. Ik zeg tegen Fred, die hitte valt me zo tegen als we nog een keer een fietsavontuur gaan doen gaan we in maart naar Noorwegen! Zo goed van Fred, die heeft al zoveel voorwerk gedaan en weet wat er op m afkomt en zit niet te miauwen en ik die t maar op me af laat komen zit te piepen, sorry Fred whahaha!
We gaan zo eten hier in het hotel en ik denk dat om 9 uur onze luiken dichtvallen. Al met al hebben we vandaag toch nog 60 km afgelegd.

• 22 Juni 2017 - 19:23

Hennes:

Leuk om jullie te volgen en zeker een mooi land tsjechie!! Zoek wel de minder drukke wegen want er zijn geen fietspaden!!! Zo te zien gaan jullie richting Pilsen!!! Aldaar bij de brouwerij heerlijke Pivot!!!

• 22 Juni 2017 - 19:29

Moe:

Leuk verslag.Als ik het zo lees hebben jullie wel je best gedaan met de hitte.Lekker uitrusten en morgen dag 2.Toi toi.Liefs Moe.

• 22 Juni 2017 - 19:43

AleXander:

Lachen leuk en de eerste klap is een daalder waard Fred & Ria!

• 22 Juni 2017 - 20:20

Crista :

De kop is eraf, super stoer, niet klagen maar dragen en bidden omgeving kracht, haha

• 22 Juni 2017 - 22:24

Marion:

Wat een geweldig verslag. Ik ben nu al fan en kijk uit naar het volgende verslag. Ria beterschap en morgen weer veel kijk- en trapplezier.

• 23 Juni 2017 - 07:53

Reint En Erica:

Wat ontzettend stoer van jullie en Ria beterschap met de verkoudheid.

• 23 Juni 2017 - 08:10

Wim J:

Dat klinkt goed, mooi petje ook en leuk ook om anderen te ontmoeten. Als enthousiast motorrijder heb ik het verhaal van de schotse motorrijders in Praag die onderweg zijn naar de TT in Assen nog niet helemaal klemvast (-: maar zal aan mij liggen. Jullie in ieder geval niet zover omrijden he met dit warme weer.
    Stay save!

• 23 Juni 2017 - 09:12

Judith:

Grandioos, respect met deze temperaturen. Geniet ervan en sterkte met de kamikazen op de weg.

• 23 Juni 2017 - 09:45

Yolanda:

De kop is eraf. En dat met die warmte. Hoe meer kilometers hoe koeler het wordt. Veel succes!!!

• 24 Juni 2017 - 20:11

Thea Butter:

Ik zal me eerst ff voorstellen aangezien ik jullie nog nooit gezien heb alleen Fred op de foto bij het spel WordOn!