Zuiderzeeroute - Reisverslag uit Makkum, Nederland van Fred en Ria Kuijpers - WaarBenJij.nu Zuiderzeeroute - Reisverslag uit Makkum, Nederland van Fred en Ria Kuijpers - WaarBenJij.nu

Zuiderzeeroute

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Fred en Ria

29 April 2017 | Nederland, Makkum

Dag 1 van de Zuiderzeeroute .
Dat zal je altijd zien, elke dag zegt onze biologische klok om 06.00 uur: goedemorgen, behalve vandaag. Om half 8 waren we uit bed, wassen, aankleden, eten, fietsen bepakken en onze hond Balou wegbrengen naar Ootje. Om half elf zijn we gaan fietsen, we hadden ons voorgenomen dat we achter Amsterdam moesten komen. Het begon al goed, hoe komen we in Spakenburg, slome koeien, al 2x verkeerd gereden in Amersfoort.
Spakenburg is het begin van onze route, en in verschillende plaatsen moeten we ook een stempel halen in het routeboek dan kan je een certificaat krijgen.
We gaan, we fietsen de dijk op en vol de wind van voren (die krijg ik wel eens vaker),windkracht 3 en temperatuur 11 graden. Beide hebben we 3 lagen aan maar binnen een uur doen we laag 4 aan want het is best fris. Door die wind is onze snelheid niet hoog, 12,0 tot 14,5 km per uur en qua afstand zitten we op 14 km per uur.
We volgen LF 23a vanaf Spakenburg. Aangekomen in Eemdijk is net de pont vertrokken, en kijk nou, de schipper komt terug voor ons. Bij Huizen hebben we een bordje gemist en fietsen we tot Naarden-Vesting op de navigatie. Daarna zitten we weer op de route. In Muiden hebben we onze eerste stop gemaakt na 3 uur en 45 km. Laten lunch bij café van ome Ko, heerlijke warme chocomelk en een broodje bal, we fietsen het er wel weer af.
Nooit geweten dat er rond Amsterdam zulke mooie natuurgebieden zijn. Daar gaat de route over in de LF 21a. Wederom een bordje gemist en daardoor 3 km terug moeten fietsen. Leermomentje, het bordje stond aan de overkant van de kruising. En die wind, we hebben m nog steeds voor.
We gaan de drukte nu een beetje verlaten en komen bij Durgerdam, wat een schattig plaatsje, van de kleine knusse houten huisjes waar iedereen de voordeur nog open heeft staan. Nu beginnen we ook op te letten of we ergens B&B zien of kamers vrij. We komen door Katwoude en zien een B&B, wij t erf op, Fred naar binnen maar niemand te vinden. We willen evt ook kunnen eten op het logeeradres. Volgende iets voor Volendam, deze zat vol maar gaf ons aan op de dijk rechts was nog wat, ja een knots van een hotel waar we €80,- moeten betalen, dat gaan we niet doen.
Voordat we weg zijn gegaan zijn we lid geworden van Vrienden op de fiets. Dat zijn particulieren die kamers verhuren, in Volendam zijn er 2. De eerste die we bellen heeft nog plek. Fijn, we gaan eerst even eten en dan met een uurtje zijn we er. Heerlijk op de dijk gegeten waar we de fietsen kunnen zien staan want de bagage haal je er niet zo makkelijk af. Het is nu 19.00 uur en het wordt koud, we gaan onze slaapplek opzoeken. We komen aan bij Antje, ze heeft haar bovenverdieping helemaal verhuurd, 3 kamers en op de zolder een keukenblokje. Met ontbijt kost dit €19,- per persoon. De fietsen staan in de tuin maar de poort zit op slot. Er liggen zelf handdoeken en we springen gelijk onder de douche. We zijn aardig gaar en liggen heerlijk in bed. Onze gastvrouw zit denk ik pas op accordeon les want ze zit beneden te pingelen!
De navigatie ligt aan t stroom voor morgen, het is nu 21.00 uur en we gaan slapen.

Dag 2
Om 7 uur hebben we de wekker gezet want om 8 uur worden we verwacht voor het ontbijt. Beneden zitten een man en een vrouw uit Belgie. We kletsen wat samen en Antje onze gastvrouw trakteert ons op een ini mini huiskamerconcert op haar mond harmonica, ik doe dat altijd voor m'n gasten zegt ze, zo schattig!
Om half 10 zitten we op de fiets, krentenbollen gehaald voor onderweg en een klein flesje Carvan Cevitam want ik krijg buikpijn van die sporttabletten die je in je bidon kan doen om zout binnen te krijgen.
Vandaag willen we tot Den Oever komen, ongeveer 85 kilometer. Omdat we in een aantal plaatsen een stempel moeten halen wordt het:
Hoorn- Enkhuizen- Medemblik- Den Oever.
Vandaag is er gelukkig bijna geen wind en de zon schijnt. We trappen aardig wat kilometers weg. Vanaf Wieringerwerf doet de navigatie het niet meer, hij zit vast, ik heb toch al niks met die dingen en zou m nu t liefst in de sloot gooien!
Dan verder op de kaart en bordjes langs de weg. Om 16.00 uur zijn we bij Den Oever. We hebben op de site van Vrienden op de fiets gekeken of er een adres is in Den Oever. We eten voor de Afsluitdijk een harinkje met een cola. We raken in gesprek met een man aan ons tafeltje. We vertellen dat we twijfelen of we vandaag de Afsluitdijk moeten nemen of morgen. Hij kijkt op z'n app en zegt dat morgen 18 knopen oftewel windkracht 5 verwacht wordt. De visboer zegt ook dat we nu in 7 kwartier aan de overkant kunnen zijn. Ok zegt Fred tegen mij, gaat dat lukken, we hebben er tenslotte al 85 km op zitten. Tuurlijk Fred dat gaat ons lukken, er komen er nu ineens 36 km bij tot aan Makkum. Om tien over half vijf beginnen we aan de Afsluitdijk. Trapsnelheid zit tussen de 14,5 en 15 km (we hebben de navigatie van Fred erop).Ergens halverwege ligt onze trapsnelheid tussen de 13 en 13,5 km, we hebben noord oosten wind dus wederom van voren. We praten niet veel we zijn alleen met die afstand bezig. Om 18.35 uur staan de in Friesland, nu kakken we beide ff in, ontbijtkoek gegeten en een extra scheut zoete limo in t water. Bij Zurich richting Makkum fietsen we achter de dijk, heerlijk geen wind we trappen denk ik rond de 20 km. Die laatste 6,5 km gaan gelukkig snel, foto gemaakt bij t bord en aan een jongen gevraagd waar er een snackbar zit. Voordat we naar ons logeeradres gaan eerst even eten, als we eerst gaan douchen ed. dan hebben we geen puf meer om nog een keer op de fiets te stappen. We eten bami met een cola. Om 20.00 uur zijn we bij onze gastvrouw. Ouder echtpaar met een vrijstaand huis, er zijn nog 2 dames aan het logeren. Ze wijst ons de kamer en we worden uitgenodigd om een kop koffie met hun te drinken. Ik was eerst niet zo'n voorstander van deze manier van overnachten maar daar kom ik op terug, het is super leuk!
We zijn net gedoucht, de fietskleding onder de douche opgefrist in de hoop dat m.n. de onderhemden morgenochtend droog zijn.
Het is nu 22.00 uur en we gaan slapen, morgen weer een nieuwe dag!

• 30 April 2017 - 00:16

Oot:

Hallo Luitjes,
    Wat een geweldig leuk verslag,goed en leuk geschreven
    Jullie hebben zeker je best gedaan,wat een kilometers voor beginnende fietsers
    dat mag ook wel gezegd worden.
    Het hoeft niet elke dag zo,maar jullie zijn goed bezig.
    Ook hebben jullie al fijne contacte gehad onderweg,met gezellige mensen dat doet je goed.
    Nou morgen verder ik blijf jullie zeker volgen
    Groetjes Ootje.

• 30 April 2017 - 09:54

Mieke De Roo:

Hallo Fred en Ria,

Wat leuk om de avonturen van jullie te lezen !
    Nou petje af hoor ik doe het jullie niet na !
    Heel veel succes en plezier met de tourtocht !
    Groetjes Wietze en Mieke de Roo.

• 30 April 2017 - 11:55

Herold Dat:

Beste Fred en Ria,

Leuk om te lezen hoe anderen zo'n fietstocht samen beleven, geniet van elke trap samen, elk bochtje, elke regendruppel, elk zuchtje wind mee of tegen, maar geniet vooral van SAMEN !

ik blijf het volgen, blijven jullie dan op de trappertjes duwen ?

#TrappenBlijft

Grt Herold Dat

• 30 April 2017 - 11:56

Herold Dat:

ps. verkeerd gereden in Amersfoort ? hahahahaha

• 25 Juni 2020 - 21:37

Willemijn Eggenkamp:

Hee hoi,
    Super leuk verhaal! Ik heb een vraag een vriendin en ik willen hem gaan rijden op de wielren fiets maar hoe zijn de fietspaden is dit te doen? Of iemand die dit weet?

Alvast bedankt