Voorbereiding - Reisverslag uit Schuilenburg, Nederland van Fred en Ria Kuijpers - WaarBenJij.nu Voorbereiding - Reisverslag uit Schuilenburg, Nederland van Fred en Ria Kuijpers - WaarBenJij.nu

Voorbereiding

Blijf op de hoogte en volg Fred en Ria

08 Februari 2017 | Nederland, Schuilenburg

Ik heb dit account aangemaakt voor onze fietstocht van Praag naar Amersfoort met als doel om een boek ervan te laten maken als herinnering aan onze eerste grote fietstocht.
Fred en ik fietsen heel graag en met onze dochters Ashley, Lindsey en Kelly hebben wij ook veel gefietst. Omdat drie kinderen op 2 fietsen lastig werd hebben we in 1998 een Add+Bike gekocht, dit is zo'n aanhangfiets die toen net op de markt waren. Wat hebben wij een lol gehad met dat "achterwiel". Alle drie de meiden hebben erop gefietst totdat ze groot genoeg waren voor een eigen fiets. Wat ons beide nog heel goed bijstaat is onze fietstocht van Zwolle naar Steenwijk.
Op een mooie zaterdag in augustus zijn we met de fietsen op de trein gestapt in Amersfoort om in Zwolle te starten met de tocht die ons door Giethoorn zou leiden en we zouden in Steenwijk weer op de trein naar huis stappen, een tocht van ongeveer 40 kilometer.
In Zwolle staan we voor het stoplicht te wachten om over te steken op een behoorlijk drukke kruising. Ja groen, oversteken! Staan we aan de overkant, kijken we achterom zit Kelly (toen 3 jaar) niet meer op de aanhangfiets, ze was bij het wachten afgestapt, na een rappelement gegeven te hebben zijn we verder gefietst. Bij Sint Jansklooster zie ik op een landweggetje Fred Linds d'r voet uit t achterwiel trekken, bij het zoeken naar t voetstepje had ze door de jasbeschermer getrapt en was haar voet in het achterwiel terecht gekomen. We zijn naar de eerste de beste boerderij gefietst en de boerin was zo vriendelijk om met Fred en Linds naar het ziekenhuis te rijden in Emmeloord. Na een paar uur kwamen ze weer terug en zat Linds met d'r been in het gips. Tja daar stonden we dan in Sint Jansklooster......
We zijn in de praktische modus gesprongen en hebben Linds achterstevoren op de bagagedrager gezet zodat haar gipsen been op het stuurtje rustte van de aanhangfiets. Zo zijn we verder gefietst, door Giethoorn want tja dat was toch ons doel, en in Steenwijk op de trein naar huis.

En hoe komen we bij Praag?
Elk jaar als ik mijn moeder naar de camping in Warburg breng of haal en daar de fietsers zie die onderweg naar Praag zijn heb ik steeds gezegd dat ik dat ook zou willen.
In de viswinkel heb ik staan praten met iemand over fietsen, een paar dagen later belt Lindsey en die zegt er is een mevrouw die jou gaat bellen over Praag. Bertine had m'n gesprekje gehoord en omdat zij en Kees ook naar Praag gaan fietsen deed ze het voorstel dat wij met hun auto en onze fietsen erop naar Praag rijden, op dag x als zij aankomen in Praag nemen zij de auto over en stappen wij op de fiets. Prima plan! Eigenlijk wilde we deze zomer eerst de Zuiderzeeroute fietsen, zo'n 400 km maar we gaan nu maar gelijk voor de 1100 km.
Op 4 juni gaan Bertine en Kees vertrekken vanuit Wijk bij Duurstede. Wij vertrekken 19 juni, een paar dagen eerder zodat we Praag kunnen bekijken. Op 22 juni stappen we op de fiets.

Fietsuitrusting.
We zijn begonnen om het boek Fietsen naar Praag te kopen. Afgelopen zomer hebben we Koga fietsen gekocht, ik een tour en Fred een traveller, het verschil in fietsen is dat de traveller iets robuuster is maar beide hebben 30 versnellingen.
We hebben best wat spullen nodig en we kijken naar gewicht en functionaliteit, t moet wel allemaal achter op de fiets.
We hebben beide een tas achterop waar 68 liter in kan, het lijkt ons voldoende en anders maken we het voldoende. Verder hebben we fietsschoenen waar we ook op kunnen lopen, geen klik systeem, beide een North Face windblokker, 3 fietsbroeken pp, 4 paar sokken, 1 lange broek voor als het wat kouder is, een regenpak, handschoenen met gelkussentjes en we hebben besloten om beide een fietshelm aan te schaffen. Als we de Maarnse berg af gaan tikken we al de 30 km aan dus als we gaan dalen in Duitsland wordt de helm opgezet.
Omdat Fred zoals hij zegt jaren met z'n kl.ten op de hei heeft gezeten gaan we niet met een tentje. We overnachten in B&B's, pensions, hutten of hotels. Belangrijk is dat de fietsen ergens veilig staan desnoods op de kamer. Binnenkort beginnen we met de trainingskilometers, ze zeggen dat je 700 km in de benen moet hebben, aan kracht zal het niet liggen, wel het wennen aan het zadel.
We hebben er zin in!

• 09 Februari 2017 - 00:13

Moe:

Wat is dit goed ,leuk en smakelijk geschreven.
    Geweldig.
    Ook vind ik het goed van jullie om het op de site zo te delen
    en iedereen jullie kunnen volgen.
    Ik zal het zeker doen.

• 12 April 2017 - 21:53

Annie Wouters:

Erg leuk idee,maar van mij mag je.heel veel succes gewenst!!!

• 16 Juni 2017 - 16:11

Ben Van Luin:

Ik wens jullie heel veel plezier en geniet ervan. Genoeg bandenplak spullen mee? Ik ga jullie reis volgen

• 22 Juni 2017 - 19:51

Betty Van Dijk: